کد مطلب:113868 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:139

روش های مصور کردن مباحث فکری











باید دید در آن روزگاران طرح مصور كردن مباحث فكری چگونه پیاده می شد؟

و هم اكنون آنهائی كه امكانات یاد شده را در اختیار ندارند چگونه باید مباحث فكری را قابل مشاهده نمایند تا اثر مطلوبی در شاگردان كلاس بگذارد؟

با مطالعه فرهنگ و علوم گذشته و بررسی تاریخ، متوجه می شویم كه طرح مجسم نمودن مطالب فكری و مصور كردن مباحث عقیدتی در چهره های زیبا و مطلوبی انجام می گرفت و طبقات مختلفی از جامعه ی بشری این مهم را بعهده گرفته و از جاذبه های آن بهره مند می شدند و كیفیت آموزش و فراگیری مباحث را بنحو مطلوبی بالا می بردند مانند:

1- شعراء زبر دست با سرودن اشعار زیبا و در پرتو جاذبه های هنری شعر، مباحث عقیدتی و فكری را بگونه ای مجسم می كردند كه همانند فیلم و اسلاید امروزی می توانست موثر باشد.

2- دانشمندان و حكماء جوامع بشری در قالب ضرب المثل های زیبا و گویا كه از فصاحت و بلاغت بی نظیری برخوردار بودند این مهم را بعهده می گرفتند.

3- سخنان حكیمانه ی دانشمندان بصورت كلمات حكمت آمیز كه در عباراتی كوتاه و گویا واقعیت های فراوانی را مطرح می كردند.

4- تشبیه و مقایسه، كه از مغز ادیبان و سخن سرایان معروف مطرح می شد.

[صفحه 144]

5- خطابه و سخنوری، گویندگان و خطبای هر قوم و ملتی، با بكارگیری هنر فصاحت و بلاغت، گفتنی ها را بگونه ای می گفتند كه از هر فیلم و اسلایدی، جاذبه دارتر بود و خاطره ها را همانند مشاهده ی فیلم های داستانی به وجد می آوردند.

6- روش تدریس صحیح با كمك گرفتن از اشكال و خطوط ضروری در تخته سیاه، آنگونه كه مباحث فكری را مجسم كرده و قابل مشاهده می نماید.


صفحه 144.